Training Procesgerichte Didactiek Muziek

Lessen uit de praktijk: Woensdagochtend, 9.30 uur. Groep 5 heeft muziekles. In de hoek oefent een klein groepje kinderen hun eigen bodypercussiestuk. Ze hebben een aantal kant-en-klare bodypercussiestukken geoefend en geluisterd naar Steve Reich’s Clapping Music en de Haka uit Nieuw-Zeeland. Nu mogen ze zélf aan de slag om hun eigen compositie te maken. Ze bedenken een reeks geluiden en maken daar een grafische notatie van. De tekens bedenken ze zelf, zodat ze het goed kunnen onthouden. In groep 2, een half uur eerder, maakten de kinderen ook een eigen grafische notatie. Hier mochten ze zelf grote en kleine enge krokodillen achter elkaar plakken om zo op hun trommels een moerasmuziekstuk te maken. Voor groep 8, later op de dag, staan de boomwhackers op het programma. De leerlingen maken een pentatonische compositie die ze gebruiken als intro voor Sunny van Bony M. Ze kennen de noten, kunnen het lied spelen en maken nu een compositie van 8 tellen die past bij het lied. 

De kinderen op deze school krijgen procesgericht muziekonderwijs. De lessen zijn erop gericht om de creativiteit te stimuleren en de theorie van de muziek op een speelse manier zelf te laten ervaren en verwerken. Elke les kent een betekenisvolle opdracht waarbinnen de kinderen improviseren, componeren en presenteren

Het creatieve proces stimuleren kan lastig zijn als je niet weet waar je moet beginnen. Naast een veilige sfeer, goede organisatie en structuur, is het belangrijk om te weten hoe je kinderen “aan” kunt zetten en hoe “creatief zijn” werkt bij kinderen. Het begint met een duidelijke, concrete en betekenisvolle opdracht. 

Tijdens de training krijg je inzicht in de fases van procesgericht werkencreativiteit bij kinderen en de mogelijkheden om binnen muziek en al haar domeinen (zingen, spelen, bewegen, luisteren en noteren) kinderen te laten improviseren en componeren. Na de training ben je instaat om een procesgerichte muziekles te geven.

De training wordt geleid door Lize Reitsma en Maite Roest, beiden hebben sinds 2005 ruime ervaring opgedaan als muziekdocent in het basisonderwijs. Lize Reitsma is tevens hoofdvakdocent muziek aan het ArtEZ conservatorium in Zwolle.

Andere Trainingen

Ukelele in de klas

leerkrachten po

Breng met simpele tools muziek terug in de klas. Deskundigheidsbevordering muziek voor het basisonderwijs door heel Nederland.

Training Muzikale Vaardigheden

leerkrachten po

Studiedag muziek voor het primair onderwijs. Ontdek met het hele team alles over het vak muziek. Theorie en praktijk. Compleet en deskundig.