BAM! Percussie

BAM! Harde meppen en zachte tikjes. Swingende ritmes en aanstekelijke beats. Bij BAM! hoor je het allemaal.
Met simpele muzikale trucs behalen we al snel een spectaculair klinkend eindresultaat.

BAM! Is een percussieworkshop waarin leerlingen kennismaken met verschillende ritmes en maatsoorten.
De workshop is actief. Het doel is dat leerlingen zo snel mogelijk samen muziek maken. De workshop is geschikt voor leerlingen van groep 5-8 van het basisonderwijs. Tijdens de workshops spelen we met drumstokken op emmers.

Didactische verantwoording
Voor elk muziekproject en elke muziekworkshop is een didactische verantwoording beschikbaar. Hierin staat aan welke kerndoelen gewerkt wordt en welke competenties uit de leerlijn muziek van SLO aangesproken worden bij de leerlingen. Stuur een mail als u interesse heeft in de didactische verantwoording.

Referenties
Benieuwd binnen welke instellingen en op welke scholen LIMAI vanaf 2005 actief is geweest? Klik hier.

Vraag meer informatie aan

Muzikaal Monsterleed

Er was eens een monster. Een harig, muzikaal monster.
Hij heet Olaf…
Hij komt op bezoek in je klas. Hij laat een film zien, maar door hem is de film zonder geluid. Want Olaf maakt alles stuk.
Hij heeft jouw hulp nodig. Een film zonder geluid, dat kan toch niet?!
Hij neemt muziekinstrumenten voor je mee, maar wacht! Is dat wel de goede tas? Geen trompetten, geen violen, maar slaslingers, stofzuigers en fietspompen als instrumenten.
In deze workshop maak jij de filmmuziek en zing je over het liefste monster van de hele straat.

Didactische verantwoording
Voor elk muziekproject en elke muziekworkshop is een didactische verantwoording beschikbaar. Hierin staat aan welke kerndoelen gewerkt wordt en welke competenties uit de leerlijn muziek van SLO aangesproken worden bij de leerlingen. Stuur een mail als u interesse heeft in de didactische verantwoording.

Referenties
Benieuwd binnen welke instellingen en op welke scholen LIMAI vanaf 2005 actief is geweest? Klik hier.

Vraag meer informatie aan

PRIMO (AMV)

PRIMO = Pre instrumentaal muziekonderwijs
PRIMO is bedoeld voor kinderen die nog geen instrument bespelen. De kinderen leren zingen, op instrumenten spelen en noten lezen. Elke les leren de leerlingen een nieuw lied met een instrumentale begeleiding. Vroeger werden deze lessen ook AMV (Algemene Muzikale Vorming) genoemd.
Kinderen die eerder mee hebben gedaan kunnen opnieuw instromen. De liedjes worden per cursus opnieuw gekozen.

Fantasie stimuleren
Improviseren en bewegen op muziek nemen een vaste plek in binnen de lessen. Daarnaast bedenken we samen verhalen waar de kinderen muziek bij maken (zoals in een hoorspel) en waar liedjes bij worden gezocht of geschreven.

Kleine groep
Door de kleine groep is er aandacht voor de persoonlijke ontwikkeling van alle kinderen.

Presentatie
Tijdens de laatste les is er een feestelijke presentatie voor ouders.

Docent
De lessen worden gegeven door Eline Ruisch.

Vraag meer informatie aan

Aanbod PO

Sleutelervaringen
In de “Handreiking muziekonderwijs 2020” van het Ministerie van OCW is het volgende lezen:
Het lijkt er op dat alle stukken van de puzzel aanwezig zijn om muziekonderwijs voor ieder kind binnen bereik te brengen. In andere woorden: de sneeuwbal ligt boven aan de berg, en heeft alleen een zetje nodig. [] Doel is om ieder kind – liefst via een onvergetelijke ‘sleutelervaring’ – enthousiast te maken voor zingen, muziek maken en muziek beluisteren.

Die ‘sleutelervaringen’ voor kinderen, die maakt LIMAI. PLAY#GROUND, het schoolpleinconcert is een project waarbij de hele school een week lang in het teken staat van muziek. Daarnaast maken wij projecten op maat: denk hierbij bijvoorbeeld aan themaweken, afscheid van een collega of een muziekproject rond kerst.

Onderdelen: zingen, spelen en bewegen
Er wordt gezongen, op instrumenten gespeeld en (vooral met de jongste groepen) bewogen op muziek. Een muziekproject van LIMAI is altijd actief. Kinderen gaan zelf aan de slag en werken toe naar een mooi klinkend eindresultaat waar ze trots op kunnen zijn.

Presentatie
Aan het einde van een muziekproject is er (meestal) een presentatie voor ouders en familie.

Materiaal
Het benodigde materiaal (instrumenten, geluidsinstallatie, etc) wordt door LIMAI meegebracht.

Vakleerkracht
Op zoek naar een enthousiaste en gekwalificeerde vakleerkracht muziek binnen het primair onderwijs? Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

Referenties
Benieuwd binnen welke instellingen en op welke scholen LIMAI vanaf 2005 actief is geweest? Klik hier.

Didactische verantwoording
Voor elk muziekproject en elke muziekworkshop is een didactische verantwoording beschikbaar. Hierin staat aan welke kerndoelen gewerkt wordt en welke competenties uit de leerlijn muziek van SLO aangesproken worden bij de leerlingen. Stuur een mail als u interesse heeft in de didactische verantwoording.

Vraag meer informatie aan

Referenties

Referenties
Een overzicht van alle scholen, peuterspeelzalen en instellingen waar LIMAI mee samenwerkt(e).

Waar was en is LIMAI actief sinds 2005?

Basisscholen
De Kei – Aadorp
C.B.S. de Rank – Aadorp
De Compaan – Almelo
Egbertus/Radbout – Almelo
R.K.B.S. De Griffel – Almelo
O.B.S. Hagendoorn – Almelo
De Heemde – Almelo
S.O. Herderschee – Almelo
De Huve – Almelo
Kunstmagneetschool – Almelo
S.O. Mozaiek – Almelo
K.B.S. Noorderborch – Almelo
O.B.S. Roets – Almelo
R.K. Stephanus – Almelo
Telgenborch – Almelo
S.B.O. Toermalijn – Almelo
R.K.B.S. de Triangel – Almelo

O.B.S. de Windhoek – Almelo
CBS De Spreng-el – Ane
O.B.S. De Dorpsschool – Bathmen
Looschool – Bathmen
De Rythmeen – Bathmen
De Schakel – Beerzerveld
Ds. Koningsbergerschool – Bergentheim
Casper Diemer – Bergentheim
CBS De Wiekslag – Bruchterveld
O.B.S. Bonte Stegge – Dalfsen
O.B.S. de Carrousel – Dalfsen
C.B.S. van Dedem – Dalfsen
K.B.S. de Polhaar – Dalfsen
C.B.S. het Kleine Veer – Dalfsen
C.B.S. de Schakel – Dalfsen
C.B.S. Sjaloom – Dalfsen
G.B.S. de Uitleg – Dalfsen
OBS Klimop – De Krim
CBS de Bron – De Krim
OBS Den Velde – Den Velde
R.K.B.S. Adwaita – Deventer
O.B.S Borgeloschool – Deventer
O.B.S Cees Wilkeshuisschool – Deventer
C.B.S Cicuitschool – Deventer
O.B.S. Kolmenscate – Deventer
Montesorrischool L’ambiente – Deventer
R.K.B.S St.Lebuinusschool – Deventer
O.B.S. Het Mozaiek – Deventer
De Windroos – Deventer
Sprenge – Emst 
Edese Montessorischool – Ede
Franciscusschool – Ede
Sprenge – Emst
Jenaplanschool ’t Hoge Land – Epe
Nieuwe Wisselse School – Epe
Anne de Vriesschool – Epe
Gildeschool – Epe
W.G. vd Wulst – Epe
St. Bernardusschool – Epe
CBS De Akker – Gramsbergen
OBS Prinses Irene – Gramsbergen
St. Andreasschool – Hattem
Jan Jaspersschool – Hattem
Het Palet – Hattem
PCB Van Heemstraschool – Hattem
De Vlonder – Hattem
GBS De Zaaier – Hattem
OBS de Baalder – Hardenberg
CBS Bloemenhof – Hardenberg
GBS Ds. Doekes – Hardenberg
CBS De Elzenhof – Hardenberg
CBS De Kastanjehof – Hardenberg
OBS De Kern – Hardenberg
CBS De MarsWeijde – Hardenberg
GBS De Morgenster – Hardenberg
OJS Het Palet – Hardenberg
GBS Alb. Rissaeusschool – Hardenberg
OBS ’t Spectrum – Hardenberg
CBS De Vlinder – Hardenberg
Prof. Waterinkschool – Hardenberg
Emmaschool – Heerde
Horsthoekschool – Heerde
Jenaplanachool – Heerde
Margrietschool – Heerde
Parkschool – Heerde
De Spreng – Heerde
Wilhelminaschool – Heerde
K.D.B.S. Dolfijn – Heino
C.B.S. de Gouden Emmer – Heino
O.B.S. de Springplank – Heino
Cyriacus – Hoonhorst
Cantecleer – Kloosterhaar
G.B.S. de Linde – Laag Zuthem

CBS Ichthus – Lemele
P.C. De Regenboog – Lemelerveld
O.B.S. Heideparkschool – Lemelerveld
Heilig Hartschool – Lemelerveld
Sint Nicolaas – Lierderholthuis
CBS De Fontein – Lutten
Noordermerk – Noordeinde
GBS de Regenboog – Marienberg
De Bongerd – Oene
R.K.B. Daltonschool De Bongerd – Oldenzaal
Drie-eenheid – Oldenzaal
R.K.B. De Esch – Oldenzaal
Fransiscus – Oldenzaal
Jenaplanschool de Klim-Op – Oldenzaal
R.K.B. de Leemstee – Oldenzaal
O.B.S. de Linde – Oldenzaal
R.K.B. de Maten – Oldenzaal
A.B.S. Nutsschool – Oldenzaal
R.K.B. de Wendakker – Oldenzaal
S.B.O R.K. de Windroos – Oldenzaal
Johan Seckel – Ommen
CNS het Ommetkanaal – Ommen
Het Palet – Ommen

Cazemierschool – Oud Leusen
CBS Rheezerveen – Rheezerveen
R.K. Nicolaasschool – Schalkhaar
O.B. Daltonschool de Sleutel – Schalkhaar
CNSB de Wegwijzer – Schuinesloot
CNBS Windesheim – Sibculo
RKBS Anton Geerdes – Slagharen
R.K. St. Jozefschool – Slagharen
OBS De Regenboog – Slagharen
SBO de Vonder – Slagharen
De Wingerd – Twello
PCBS T Mozaiek – Vaassen
Sprenge – Vaassen
Sterrenschool – Vaassen
Oranjeschool – Vroomshoop
Jan Ligthartschool – Wapenveld
D.S. Van Maasschool – Wapenveld
CBS De Rank – Wezep
Oranjeschool – Wezep
Wereldweide- Wezep
CBS De triangel – Witharen
De Veerezon – Zwolle

Buitenschoolse opvang en kinderdagverblijf
CompaNanny – Amsterdam
Tante Kaat – Deventer
BSO Allio – Deventer
BSO Sam & Pippi
BSO De Kleine Planeet
BSO Tamtam – Deventer
BSO Kakelbos – Diepenveen

Voortgezet Onderwijs
Christelijk Lyceum Apeldoorn – Apeldoorn
Baudartius College – Zutphen
Agnietencollege – Wezep

Zangcoach
La Comtesse – Deventer
La Talentia – Deventer
Muziekstudiomerel – Deventer
Cultura – Ede
Muziek Onderwijs Centrum – Holten
Popkoor ‘Be yourself’ – Raalte
Koor Eternal Joy – Rijssen

Peuterspeelzalen
Peuterspeelzaal Blaricum – Blaricum
Peuterspeelzaal De Brilbeer – Deventer
Peuterspeelzaal De Poespas – Deventer
Peuterspeelzaal De Vlindervis – Deventer
Peuterspeelzaal Het Vogelnest – Deventer
Peuterspeelzaal De Woelmuis – Deventer
Peuterspeelzaal Dribbel – Holten
Peuterspeelzaal Mucha – Zwolle
Peuterspeelzaal Ot en Sien – Zwolle
Peuterspeelzaal De Pierikrakkertjes – Zwolle
Peuterspeelzaal Vlasakkers – Zwolle

Brede scholen
Brede School De Enk – Deventer
Brede School Keizersbrug – Deventer
Brede School De Snippeling – Deventer
Brede School De Zwaluwenburg – Deventer
Brede School De Zevensprong – Dronten
Brede School De Octopus – Zwolle
Brede School De Phoenix – Zwolle
Brede School De Vlieger – Zwolle

Overig
Streekmarkt “Deventer levert u een Streek” – Vogeleiland Deventer
De Vrouwen van Nu – Zeewolde
Bibliotheek Zwolle
Bibliotheek Deventer
Dag van Het Park 2010 – Ulebelt Deventer
Kunstcircuit – Deventer
De Leeuwenkuil – Deventer
Raster – Deventer
De Oase – Drachten
Cultura – Ede
Stichting Kind en Cultuur – Hardenberg
Theater de Lindenberg – Nijmegen
TamTam Theater – Olst
Kunst en Cultuur Overijssel (KCO) – Zwolle
Rhythm & Music – Zwolle
Stichting Welzijn Ouderen – Zwolle
Stichting Driezorg – Zwolle

Vraag meer informatie aan

Für Elise, corona-style

We moeten ons allemaal aanpassen. Veiligheid staat voorop. Daarom kunnen we Für Elise niet meer uitvoeren zoals we gewend zijn. Chromatische afstanden zijn gevaarlijk. Minimaal één terts afstand houden! Zie hier de aangepaste versie. Kijk op YouTube voor vele hilarische uitvoeringen.

Vraag meer informatie aan

Poes, poes en pan

Zwarte Poes is onhandig, ondeugend en lang niet zo muzikaal als zijn vriendje witte Poes. Witte Poes kan heel mooi zingen, terwijl zwarte Poes herrie maakt op de viool.
De poezen komen naar je toe met een enorme pan. Wat zit daarin? Zwarte Poes hoopt op iets lekkers om te eten, maar… het zijn instrumenten!
Zing, speel en dans mee met Zwarte Poes en Witte Poes tijdens hun zoektocht naar eten.

Lize en Maite zingen tweestemmige liedjes waarbij ze zichzelf begeleiden op gitaar, melodica (en een klein beetje op viool). De kinderen nemen actief deel; ze worden betrokken bij het verhaal en ze spelen en zingen mee met de liedjes.

Recensie door Janneke Meijer (ZINiN Cultuur)
“In het speellokaal van de Koloriet in Ommen worden de kleuters muzikaal ontvangen door Maite en Lize van Limai met de twee handpoppen Zwarte Poes en Witte Poes. Al snel wordt duidelijk dat de witte poes al heel mooi kan zingen en spelen en de zwarte poes, die de kinderen toch wel grappig vinden, nog heel veel moet oefenen. Daarna volgt een interactief aanbod van allerlei muzikale activiteiten die vloeiend in elkaar overlopen. De prachtige tweestemmig gezongen liedjes en de afwisseling van muziek, dans en spelen met de muziekinstrumenten uit een pan, zorgen ervoor dat de kinderen tijdens de vijftig minuten durende voorstelling aandachtig blijven kijken en meedoen. Daarbij komt ook klassieke muziek aan bod. Op een plezierige wijze slagen Maite en Lize erin om alle kinderen te betrekken bij het verhaal en mee te laten doen met de activiteiten. De boodschap, dat veel oefenen tot beter muzikaal spel leidt, komt over als Zwarte Poes aan het eind van de voorstelling wel een muziekstukje op de elektrische viool kan spelen, wat eerst nog niet lukte. Dat de voorstelling bij de kinderen blijft hangen, blijkt uit de poezengeluiden die nog geruime tijd na de voorstelling in de school te horen zijn.”

Didactische verantwoording
Voor elk muziekproject en elke muziekworkshop is een didactische verantwoording beschikbaar. Hierin staat aan welke kerndoelen gewerkt wordt en welke competenties uit de leerlijn muziek van SLO aangesproken worden bij de leerlingen. Stuur een mail als u interesse heeft in de didactische verantwoording.

Vraag meer informatie aan

Victor, vlieg je mee?

Victor vlieg je mee

Dit verhaal gaat over Victor. Een verlegen lief vleermuisje. Als er kinderen bij zijn duurt het altijd even voor hij zich laat zien, maar als we voor hem zingen komt hij wel tevoorschijn!

Samen met Victor Vleermuis zingen we liedjes over zijn avonturen in het bos. Victor heeft voor iedereen bijzondere instrumenten meegenomen.
We vliegen hoog en laag, we vliegen snel en traag. Muziekinstrumenten kunnen ook hoog, laag, snel en traag! Victor laat zijn avonturen zien in een korte film zonder geluid. Kunnen we daar geluiden bij bedenken?

Didactische verantwoording
Voor elk muziekproject en elke muziekworkshop is een didactische verantwoording beschikbaar. Hierin staat aan welke kerndoelen gewerkt wordt en welke competenties uit de leerlijn muziek van SLO aangesproken worden bij de leerlingen. Stuur een mail als u interesse heeft in de didactische verantwoording.

Referenties
Benieuwd binnen welke instellingen en op welke scholen LIMAI vanaf 2005 actief is geweest? Klik hier.

Vraag meer informatie aan

Aanbod VO

De muziekprojecten voor het voortgezet onderwijs zijn eigentijds, fris en vernieuwend. De creativiteit van de leerlingen wordt uitgedaagd en hun muzikale vaardigheden worden ontwikkeld.

Overzicht muziekprojecten voortgezet onderwijs:

    • Songwriting
    • Popsongs zingen
    • Bandcoaching
    • BAM! Percussion

Naast de muziekprojecten is het ook mogelijk met één leerjaar of meerdere een grote voorstelling in te studeren. In dat geval werkt LIMAI samen met Het Theaterbedrijf (Mariëlle Tolhuisen) en Nicole Oerlemans (dans). De afgelopen 5 jaar maakten zij voor het Baudartius College in Zutphen een aantal grote voorstellingen voor de Kunst & Cultuur leerlijn.

Referenties
Benieuwd binnen welke instellingen en op welke scholen LIMAI vanaf 2005 actief is geweest? Klik hier.

Vraag meer informatie aan

Aanbod voor peuters

Victor, vlieg je mee?

Een muziekproject voor peuters stimuleert de cognitieve en motorische ontwikkeling van de kinderen. Door de verschillende herkenbare liedjes en versjes leren kinderen spelenderwijs nieuwe woorden.

Onderdelen van de muziekprojecten voor peuters:

  • liedjes zingen (waarbij ze begeleid worden op gitaar)
  • versjes opzeggen
  • spelen op instrumenten
  • dansen en bewegen op muziek
  • na afloop alle liedjes en lessuggesties

Voorbeelden van muziekprojecten voor peuters

  • “Victor Vleermuis” | over een verlegen vleermuisje
  • “De Avonturen van Tim | over een klein eendje dat de wijde wereld intrekt
  • Muziekprojecten met een thema (seizoenen, dieren, kleuren, kerst etc.)

Referenties
Benieuwd binnen welke instellingen en op welke scholen LIMAI vanaf 2005 actief is geweest? Klik hier.

De muziekprojecten worden gegeven dit op uw peuterspeelzaal of kinderdagverblijf. Al het benodigde materiaal nemen we mee.

Vraag meer informatie aan